Випускник факультету журналістики Львівського державного (нині національного) університету імені Івана Франка, екс-редактор газети «Вінниччини» Омелян Костко зізнається – дружина не раз дорікала, як пропадав у редакції на вихідні: «Таке враження, що ти одружений не на мені, а на своїй газеті». Його відданість професії і майже 35-річний безперервний стаж роботи в одному колективі відзначено перемогами у творчих конкурсах, преміями, професійними відзнаками. Та найголовніший здобуток – широке коло щирих друзів, своя «армія» інформаційного фронту.
-1968-й рік, Ви – 21-річний солдат ракетного дивізіону ППО. У такі підрозділи відбір був ретельним. На сьогодні ще зостались таємниці протиповітряної оборони, про які не можете розповідати?
– В армію був призваний наприкінці липня 1966-го, відслужив три роки. Військова частина дислокувалася неподалік Гайсина. З одного боку ліс, з іншого –поле. Нашим завданням було оберігати небо в радіусі до двохсот кілометрів. Двічі їздив на бойові стрільби в астраханські піски як оператор-дизеліст… Коли радянські війська ввели у Чехословаччину, офіцерів і солдатів терміново вишикували на плацу, зачитали прізвища тих, хто того ж дня літаком відправиться до Острави з «інтернаціональною місією», як тоді писала і говорила з кожного «ящика» радянська пропаганда. Але в поспіхом підготовлених документах уже в Умані виявили, що «інтернаціоналістів» з такою, як у мене і ще одного сержанта спеціальностями, більше, ніж треба. Обидва повернулися на місце служби, і слава Богу, що так сталося.
1968 рік, Омелян Костко – солдат ракетного дивізіону ППО, фото із сімейного архіву
А щодо «військової таємниці», то, звісно ж, знали, що в листах до рідних можна писати, що –ні, забороняли фотографування на території дивізіону для майбутнього «дембельського» альбому. А нині, через десятиліття, про які таємниці можна розповісти? Дивізіону вже давно нема, може, деякі підземні споруди залишились, не знаю. Різної інформації тоді начитався по самісінькі вуха, оскільки в той час володів каліграфічним почерком, як виявилося, на свою голову. Вечорами зачиняли в так званій секретній кімнаті і я писав, аж пальці німіли. Після двох років армійської служби почав готуватися до вступу в університет, але командир і замполіт дивізіону (це вже на Черкащині) поставили перед фактом: поїдеш знову на ракетний полігон, мовляв, «раньше думай о Родине, а потом о себе». Це означало: ще рік доведеться їсти солдатську кашу. Але після успішного виконання бойових стрільб мене і ще трьох хлопців, яких спіткала така ж «полігонна» доля, наступного дня урочисто звільнили в запас. Старшина, одягнений зовсім не «по уставу», босий, у моряцькій тільняшці, навіть зіграв на акордеоні оптимістичний марш на прощання. На початку серпня шістдесят дев’ятого я «приземлився» у львівському аеропорту.
1975 рік, Омелян Костко – молодий журналіст, фото із сімейного архіву
Два тижні відпочив і пішов на роботу, в столярний цех. І вже наступного року вступив на омріяний журфак, де конкурс – одинадцять претендентів на одне місце. На першому курсі нас було сімдесят п’ять, з них лише двадцять дівчат. Керівництво факультету дотримувалось негласної думки: вийде дівчина заміж, візьме декретну відпустку, а радянській пресі потрібні журналістські кадри. З кожним роком кількість студентів зменшувалася: хтось перевівся на заочну форму навчання, когось відрахували, одних за неуспішність, інших – з «ідеологічних мотивів». Це звучало як вирок: читав заборонену «націоналістичну» літературу, надрукував вірші у газеті–самвидаві. Хоча ті вірші мого однокурсника Василя Гайдучка були ліричні, про кохання. Такі були часи, коли за проукраїнську позицію безжалісно карали…Замість німецької, яку вивчав у школі, у вузі обрав польську мову. Її наша група з десяти чоловік студіювала також і на військовій кафедрі. Таким чином, здобув ще одну спеціальність, яку «зашифрували» у відповідному документі – військовий перекладач. У майбутньому знання цієї слов’янської мови мені багато що дало в журналістській роботі. Впродовж років вів у газеті польську тематику: перекладав матеріали з газет, журналів, публікував власні, двічі у складі вінницьких офіційних делегацій побував у тодішньому Келецькому (нині Свєнтокшиському) воєводстві. Був такий веселий епізод: їдемо на екскурсію, а вздовж траси через кілометр-другий на щитах написи крупним шрифтом: Fabryka Kostki. Хтось в автобусі жартома запитує: «Ти що, тут свій бізнес маєш?» А це була реклама підприємства з виробництва бруківки (kOstki).
Омелян Костко та його родина у молоді роки – дружина, доньки та син, фото із сімейного архіву
– Майже 35 років – в одній газеті. Якщо не помиляюсь, це чи не рекордний показник «однолюбства».
– Уточню: в цьому колективі працював тридцять чотири роки, два місяці, десять днів. Спілкуючись із колегами, знав про те, що з різних причин деякі неодноразово змінювали редакції газет, переходили на телебачення, радіо. Кожен шукав можливості, де їм буде краще і комфортніше. Я ж прийшов 1 серпня 1975-го у «Вінницьку правду» кореспондентом (друковане видання заснували у 1917-му році – авт.), а вийшов звідтіля, після закінчення терміну контракту, у статусі головного редактора на пенсію з «Вінниччини», на той час газети Вінницької обласної ради. Іншої в моєму журналістському житті не було. На власні очі пізнав історичні зрізи – радянську пресу, її становлення в часи незалежності України. Зрештою, багато про що можна згадати.
Газета “Віницька правда», фото із сімейного архіву
… Пригадую, під час виробничої практики, мені, студенту-четвертокурснику, куратор, заступник редактора «Вінницької правди» Дмитро Дудкевич, уже тоді запропонував роботу в редакції. Немало моїх однокурсників мріяли залишитися якщо не у Львові, то в недалеких від нього обласних центрах. А мені до душі став Подільський край. В останній день розподілу секретарка факультету погукала: «Мілю (так мене називала), біжи-но на кафедру слов’янської філології, там лист тобі». З цим листом йду до декана, Йосипа Терентійовича Цьоха: «Ось виклик на роботу до Вінниці, там я двічі на практиці був, хочу туди». А згідно з розподілом повинен був відправитися до тодішнього Кіровограда в обласну «молодіжку». Декан по-батьківськи благословив, бо ж сам уродженець села Йосипівка Козятинського району. Крім нього, ще декілька наших викладачів – колишні подоляни… Відіграли весілля, за два тижні після нього й приїхав до міста над Бугом. Думаючи, що я член партії, редактор В.Я. Орлик одразу призначив на посаду власного кореспондента, а це 150 карбованців зарплати, більше, ніж у рядових колег у штаті редакції. Чотири місяці працював на цій посаді, після цього «розжалувавали» до кореспондента відділу інформації і спорту. Потім в газеті було ще три головних редактори. Час показав, що вибір редакції виявився правильним.
– Пам’ятаєте про що був перший журналістський матеріал?
– Звісно. До дня військово-повітряного флоту отримав завдання підготувати з аеропорту «Гавришівка» святковий репортаж. Тодішній заступник редактора Іван Іванович Рябокінь взяв мій опус, надрукований на машинці, я сидів навпроти нього і, з тремтячими колінами, чекав вердикту. Все-таки лише два тижні на роботі. «Добре, піде до друку». Я з такою полегкістю видихнув, вийшовши з кабінету! Адже це моє перше «бойове хрещення».
Стільки всього було за ці роки. В так звану брежнєвську епоху часто, якщо чергували в друкарні, сиділи над газетними сторінками до темної ночі, а то й до світанку. Це коли пленуми ЦК КПРС відбувались у Москві, чи інші події всесоюзного масштабу. При підготовці деяких матеріалів – звітів із сесій обласної ради та інших вимога була й така: оперативність. Вдень сесія закінчилась, зранку, будь добрий, здай матеріал у номер або в канун. Тут не розслабишся, як, приміром, над нарисом, який може визрівати в голові довго. Під час передвиборних кампаній (я тоді працював у відділі радянського будівництва і права) тільки й мріяв, щоб вони закінчились. Бо треба майже все, що написав, узгодити. Повертаюсь з передвиборного мітингу, скоренько пишу – і йду до завідувача або інструктора обкому партії. Очікування, коли той матеріал прочитають, було нестерпним. Траплялося, відбувався наступний діалог. «Що ти знову приніс?» – невдоволено запитує чиновник з «урядового будинку». «Звіт про передвиборний мітинг», – відповідаю. «А я що, там був?» Кажу, що така вимога редактора: без підпису з обкому – ніяк. Читає, далі до мене: «А що за дурнЮ ти ось в цьому місці написав?» Несміливо пояснюю, що в такому трафаретному, ніби під кальку, стилі навіть «Правда» висвітлює передвиборну тематику. «Ану принеси мені ту газету». Не йду, а біжу до редакції, повертаюся з «Правдою» в руках. «Ти дивись, і справді»… Олівцем ставить автограф-«закарлючку», після чого: «Йди вже, друкуй». Нинішні молоді журналісти можуть сказаному й не повірити: невже таке було? А інтерв’ю з іноземними гостями в «Інтуристі» майже завжди відбувалися в присутності працівника КДБ, який видавав себе за журналіста. Попередньо там вивчалось досьє гостя, потім і мій текст – чи взагалі можна публікувати розмову з іноземцем або українцями, які вже давно живуть в США чи Канаді. Ці матеріали під рубрикою «Два світи- два способи життя» були введені в план роботи редакції.
– Які історичні постаті Вінниччини закарбували на сторінках газети?
-Може, цих публікацій було не так вже й багато серед сотень, якщо не тисячі інших за всі роки роботи. Вони, зокрема, – про зустрічі з кандидатами у Президенти України Леонідом Кравчуком, Вячеславом Чорноволом, Ігорем Юхновським, у Києві – з Віктором Ющенком в тодішній Адміністрації Президента, з Леонідом Кучмою…
Зустріч журналістів із 4-х центральних областей із третім Президентом України – Віктором Ющенко, 2009р., фото із архіву О. Костка
Чесно скажу: ці поїздки з високопосадовцями по області, до столиці для мене особисто не були подією, де радість і гордість б’є через край: от і я з ними зустрічався, буде колись що згадати. Щоб до них на зустріч потрапити, треба пройти акредитацію, а потім ще й через металеву «рамку»: чи нема в кишенях чогось вибухонебезпечного. У відомому під такою назвою Будинку з химерами в столиці мене двічі через ту рамку «просвічували», коли охорона почула звукові сигнали-попередження, а все – через ключі від квартири і батарейки для диктофона в моїх кишенях. Сказали, щоб усе те «добро» залишив у них на посту, потім повернуть. Тому довелося майже чотиригодинну розповідь і відповіді Віктора Андрійовича на наші запитання конспектувати в записнику.
Володимир Мулява також постать історична, вже у роки незалежної України. Написав про нього і його соратників розлогий матеріал, зокрема, про те, як його, генерала українського козацтва, міліція ловила й «запакувала» в автозак біля арки в центральному парку. Тодішній редактор «Вінницької правди» В.М. Совко вирішив застрахуватися й відправив мене до завідувача відділом пропаганди та агітації обкому партії В.Д. Бовкуна. Він дав «добро». Той матеріал у викладі прозвучав і на «Радіо «Свобода». Через певний час Бовкун став редактором «ВП»… Запам’яталося, як брав інтерв’ю у митрополита Агафангела, тодішнього народного депутата України. Не так саме інтерв’ю, як «прелюдія» до нього. Прийшов увечері, як попередньо домовилися, в номер готелю «Київ». Виходить майбутній співрозмовник у довгому халаті й кімнатних капцях, тут уже молоденька покоївка в міні-спідничці й білому фартушку накриває на стіл, що «Бог послав». Агафангел і рече: «Інтерв’ю зачекає, а вечеря – святоє». Під час цього дводенного відрядження я в кулуарах парламенту провів вісім інтерв’ю з народними депутатами від Вінниччини. Всі були опубліковані.
– Як вдалося «пережити» п’ятьох редакторів? Чим запам’ятався, зокрема, Василь Паламарчук, нинішній керманич регіональної НСЖУ, це ж він передав свою посаду, так би мовити, у спадок?
– Першим у моєму вінницькому журналістському житті був Володимир Якович Орлик, потім – Владилен Миколайович Совко, Владислав Дмитрович Бовкун, Дмитро Климович Дудкевич, котрий уже був обраний демократично, а не призначений «зверху», і Василь Миколайович Паламарчук.
Колектив «Вінниччини» на чолі із головредом Василем Паламарчуком, фото із архіву О. Костка
Нормально з ним працювалось, якщо і мав до мене побажання чи якісь претензії, то це були, я б сказав, робочі моменти. Він і передав редакторську «естафету». За мою кандидатуру на сесії обласної Ради (головував Григорій Михайлович Заболотний – авт.) з присутніх у залі проголосували 72 депутати, один – проти. Знаєте, як було раніше? Кожен редактор, склавши повноваження, ніколи не переступав поріг кабінету свого наступника. Ніби той поріг був якимось чар-зіллям посипаний. Ми в редакції з цього приводу не раз жартували. Боюсь здатися нескромним, але за моєї редакторської каденції цю «традицію» скасували. Завжди запрошував Паламарчука і на святкування Дня журналіста, і на редакційні «вечорниці». Під час цих посиденьок неодмінно співали. Василь Миколайович свою улюблену «Сміються, плачуть солов’ї», я – «Червона ружа троякА», яку ще в дитячі роки почув від мами.
Валентина Сторожук (редакція альманаха «Вінницький край»), Омелян Костко і поетеса Ніна Гнатюк, фото із архіву О. Костка
-За СРСР все було зрозуміло – єдина партія, фінансування стабільне, майбутнє – передбачуване. Як вдавалося виживати газеті вже за ринкової економіки незалежної України? Як ділили читачів із конкурентами-комерційних видань, «33-м каналом», наприклад?
– Які конкуренти – це дружні газети! Саме так їх жартома називав, хоча своєрідне змагання за читача, тираж, безумовно, було. Щоправда, в якомусь з номерів одна вінницька газета присвятила мені цілий розділ, де «розпікала» за виступ на нараді. Я тільки-но приступив до виконання редакторських повноважень, і Світлана Михайлівна Василюк (на той час очільниця Департаменту по пресі облдержадміністрації – авт.), надавши слово з трибуни, запитала про мої перші кроки на посаді. Відповів, що, крім справ суто творчих, розпочали косметичний ремонт у всіх кабінетах у «Книжці», куди переїхали з попереднього місця розташування «Вінниччини» по вулиці Гоголя. Ось, мабуть, ця згадка про ремонт декому з колег-журналістів не сподобалась, оскільки саме в їхні апартаменти ми перебралися. Тоді ця критика, чого гріха таїти, зачепила за живе. Але, як любить казати один футбольний тренер, «то таке». За свого читача змагалися у чесній боротьбі – цікавими публікаціями, опитуваннями через сторінки газети, безпосередніми зустрічами в районах області. У деяких селах день «Вінниччини», за словами тамтешніх зв’язківців, був довгоочікуваним, наш приїзд – маленьким святом. На столах – призи, сувеніри. Їх отримували ті, хто передплатив газету на шість місяців, на рік. Нагадаю, що, крім основного видання (тричі на тиждень), випускали в світ ще три додатки: «Земля.Садиба.Господар», «Зцілитель» і «Хочу все знати». Читач мав вибір: передплатити комплект або будь-яку з цих газет окремо.
Із прозаїком, публіцистом, членом Національної спілки письменників України Іваном Волошенюком (2000р.), фото із архіву О. Костка
– Що у Вашій редакторській кар’єрі було найнеприємнішим?
– Оптимізація штату. Це як різати «по-живому». З кожним претендентом «на вихід» бесідували на цю дуже чутливу тему, спочатку я із заступницями Тамарою Дончик та Анастасією Трошковою, але десь після трьох таких болючих зустрічей у кабінеті вони заявили: «Ти редактор, тобі й вирішувати, хто піде». З трьох варіантів, викладених на папері, з конкретними прізвищами, обрав найжорсткіший – скоротив дванадцять працівників. В основному – пенсіонерів. Чогось подібного точно не було в історії нашого видання. Коли в штаті сорок вісім працівників, це не підстава стверджувати словами пісні: «Разом нас багато, нас не подолати!» Ті журналісти-пенсіонери неохоче їздили у відрядження, сесія чи якась нарада для них – як кара Божа: «Я вже старий, ти що, не можеш молодого туди відправити?» Невдовзі після цього уже сам відчув, що таке артеріальна гіпертензія. Але не будемо про сумне.
2008 рік, День журналіста у газеті «Вінниччина», фото із архіву О. Костка
– А що надихало?
– Мабуть, насамперед, підтримка колег. У колективі (це моя суб’єктивна думка) не було навіть невидимого бар’єру між керівництвом, творчими і технічними працівниками. Стабільно, без затримок ані на день, виплачувалась зарплата, з часом її змогли підвищити, вдруге аж на сорок відсотків. Але ж, щоб мати кошти, їх треба заробити. Вони надходили від передплати, реклами. Та й обласна рада фінансово підтримувала. Нині колективам редакцій у цьому плані значно важче – це беззаперечний факт. На жаль, не всі вони, «роздержавлені», змогли втриматися «на плаву»…
Переконаний: ніщо в житті не трапляється випадково. Свого часу пропонували очолити колектив новоствореної «Вінницької газети». Без роздумувань відмовився і назвав прізвище ймовірного претендента – О.О. Ратушняка, з яким працював. Так і сталося. У 1985-му міг повернутися до Львова, тодішній редактор «Вільної України» О.Д. Косован без вагань погодився прийняти мене з дружиною на роботу. Вже й трикімнатну квартиру знайшов для обміну. На жаль, невдовзі Олександр Дмитрович раптово помер, а восени того ж року впродовж двох тижнів пішли у засвіти мої батьки-пенсіонери. Не раз думав про себе: як би склалася надалі моя доля в місті студентської молодості, адже, через роки, «Вільна Україна» припинила своє існування. У Вінниці ж через рік отримав трикімнатну квартиру, очолив відділ, у якому працював під началом Л.О. Білозерової – вона стала власкором «Правди України» по Черкаській області. Став лауреатом обласної премії імені Костянтина Гришина – за серію матеріалів на тему польсько-української дружби на Вінниччині: матеріали перекладав із польської і власні писав. Був визнаний лауреатом Всеукраїнської премії за кіно- й театральні рецензії. Винагорода – десятиденна поїздка до Ленінграда (нині Санкт Петербург – авт.) під час «білих ночей». Двічі колектив обирав мене на зборах заступником редактора. У 1997-му році мою кандидатуру подали на почесне звання «Заслужений журналіст України». Орденів і медалей не маю. А як би, повторюсь, склалося на Львівщині, – не знаю.
2018 рік, випускники 1975р. журналістського факультету Львівського університету ім. І. Франка, фото із архіву О. Костка
-Як оцінюєте роботу молодих колег з точки зору професійної підготовки і якості матеріалів? Чого, на Вашу думку, не вистачає сучасній журналістиці?
– Важко порівнювати – різні можливості: ми працювали фактично з блокнотами «на колінах», про диктофони лише мріяли. Зараз сучасна техніка значно спрощує роботу, і це, на мою думку, розхолоджує багатьох журналістів, не змушує аналізувати те, що почув від співрозмовника. На жаль, і в друкованих ЗМІ, і по радіо й телебаченню читаєш, чуєш слова-«суржики», багато стилістичних огріхів. Як щось архаїчне згадуємо про «літературних редакторів» – їх скоротили, мотивуючи це відсутністю коштів на ці посади. Нині чи не в кожному обласному центрі є факультети, відділення журналістики. Навіщо їх стільки і де випускникам працювати після отримання дипломів?
– Чи заслуговує журналістська спільнота Вінниччини на власний музей? Чиї імена там мають бути, на Ваш погляд?
– У редакції «Вінницької правди» був свій музей. І видатні постаті – є, їх чимало. Олег Чорногуз – наш колишній журналіст, редактор гумористичного журналу «Перець». Журналіст і письменник Іван Волошенюк – автор ряду художніх, документальних книг. Тимофій Боборикін з обласного радіо, Юрій Бондаренко – газета «Вінницька правда», очільник газети «Подолія» Володимир Климчук – це далеко не повний перелік достойних, на мою думку, кандидатур для цього музею. Зрештою, йдеться не тільки про тих, кого вже нема з ними, а й про тих, хто колись плідно працював або й досі «оре плуга» на журналістській, письменницькій ниві. Не називатиму титулів і посад, ці люди відомі широкому загалу громадськості. Михайло Каменюк, Віктор Скрипник, Любов Добринська… І в колишніх райцентрах області, нині територіальних громадах, є журналісти-достойники. Не можу ось так, з пам’яті, їх назвати, і тим більше, не маю права когось настійно рекламувати. Ідея хороша, заслуговує на підтримку і схвалення. От тільки, хто буде «локомотивом?» Може, варто обласному відділенню НСЖУ її ініціювати. Обласна спілка художників, наприклад, має свою картинну галерею. Чому для музею журналістики місцева влада не могла б надати приміщення, де можна було б організовувати творчі зустрічі, виставки? Адже такий музей – це не тільки фотопортрети на стінах. Усвідомлюю, що «пробити» це не так просто, крім усього іншого, необхідні й кошти. Але, хто стукає, тому відчиняють.
– У Вашому профілі в соцмережі побачила, що Ви активний відвідувач фітнес клубів…
– Мене син туди «затягнув». Спочатку ходив на тренування раз-два щотижня. Коли ж вийшов на так званий заслужений відпочинок, Назарій купив річний абонемент: йди, тату, в спортзал, аби дурні думки не обсідали голову, що ти поза публічним життям.
Тренування – друге життя, фото із архіву О. Костка
Уже п’ятнадцять років підряд я – активний відвідувач фітнес-клубів, їх уже чотири в моїй «фізкультурній» біографії. Йду або їду туди щодня, як правило, після обіду. Якось один хлопчина в роздягальні запитав, скільки мені років. Кажу: сімдесят шість уже прожив. Він тільки й спромігся зі здивуванням вигукнути:» Нічо собі!»… Сприйняв це як комплімент. У нинішньому фітнес-клубі, як і в попередньому – Sport life, працюємо сімейним «підрядом» разом із сином і невісткою. Зранку ж бігаю підтюпцем берегом Вишенського озера, у теплу пору, з весни до осені, поки не холодно, – босим.
Мої домашні – дружина, троє дітей і чотири внучки до цих занять уже давно звикли, знають, куди прямую, коли беру спортивну сумку на плече.
– Що порадите молоді, яка позиціонує себе журналістами? Які критерії та стандарти професії важливі й сьогодні?
– Знаєте, давати поради легше, ніж їх дотримуватися. Та все ж скажу, й Америки тут не відкрию: пишіть, юні і молоді, правдиво, об’єктивно, перевіряйте інформацію, навчайтесь упродовж всього свого життя…
Насамкінець цієї тривалої розмови скористаюсь нагодою привітати колег з нашим професійним святом. І тих, з ким багато років працював у «Вінницькій правді» – «Вінниччині», і молодших за віком, які й нині «на посту». З Днем журналіста, друзі!
Спілкувалася Наталія ЖУРБЕНКО.
«Ветеран» вінницької преси Омелян Костко і журналістка НСЖУ Наталія Журбенко під час інтерв’ю у «Львівській цукерні», Вінниця, травень 2024р.
Досьє:
Журналіст Омелян Костко народився 5 липня 1947 року у селі Дроговиж на Львівщині. Батьки – робітники: тато – столяр, уже на пенсії працював у школі вчителем трудового навчання, мама народила сина у 40 років. У родині на його малій батьківщині ще дві старших сестри: Катерина – філолог із 43-річним стажем, Лідія – інженер-технолог у харчовій промисловості, а зараз, у 82-річному віці, працює страховим агентом.
Із сестричками на Львівщині, фото із архіву О. Костка
Довідково: 30 років тому, у травні 1994-го, Президент України Леонід Кучма затвердив святкування Дня журналіста на 6 червня – саме цього дня у 1992 році українську спілку було прийнято до Міжнародної федерації журналістів.